Terug naar overzicht

06-12-2022

Son of a Pitch voor ondernemers

iTapToo wint Son of a Pitch 2022!

Denk je aan frisdrank, dan denk je waarschijnlijk aan ongezonde dranken. Hoewel de ongezonde effecten van het drinken van frisdrank al langer bekend zijn, zijn er nog nauwelijks goede alternatieven. Daar vonden de founders van iTapToo wat op. Zij schudden frisdrank-markt door elkaar met hun nieuwe concept: een frisdrankautomaat vol krachtige smaken én zonder plastic flesjes.

De plasticsoep. Iedereen heeft er ondertussen wel eens over gehoord. Maar wat doen we er tegen? Daar komen de slimme koppen van deze wereld om de hoek kijken. Slimme koppen die we graag zien bij Son of a Pitch. iTapToo's founders Daan Beuting, Esmée Nooij en Martijn Huijbregts zijn voorbeelden van innovatieve ondernemers die de wereld willen veranderen.

Zo onstond iTapToo

Tijdens de minor Ondernemerschap van Fontys werd Beuting uitgedaagd een levensvatbare onderneming te starten. Samen met zijn groepsgenoten ging hij aan de slag. Al snel kwamen ze met veel goede ideeën, waaronder het bouwen van een gezonde frisdrankautomaat.

Het plastic-probleem

Maar waar begin je? "Het was een lange weg", vertelt Beuting. "Of het nou ging om het zoeken van de juiste leverancier voor de vulling in de automaat of het instellen van een automatisch reinigingsproces in de machine: aan uitdagingen geen gebrek". Het team liet zich niet echter tegenhouden door de hobbels op de weg. Want het doel was helder. Gezonde frisdrank maken én een bijdrage leveren aan het oplossen van het plastic probleem. "Voor elk flesje water kopen we in Nederland 3 flesjes frisdrank", zegt Beuting. En die frisdrank komt uit flesjes. Heel veel flesjes. "Met slechts één iTapToo op locatie bespaar je zo’n 15.000 verpakkingen per jaar. Zo kan jij als bedrijf, school of organisatie het verschil maken".

Gezonde frisdrank

Niet alleen het plastic-probleem speelde mee in de keuzes die de startup moest maken; ook de gezondheid van gebruikers was een belangrijke overweging. Even een flesje uit de frisdrankautomaat wordt namelijk net zo'n gewoonte als het halen van een kopje koffie. Er moest een manier zijn om een lekkere en tegelijkertijd gezonde drank te maken. Die manier werd gevonden in de vorm van suikervrije frisdrank. De iTapToo automaat biedt maar liefst zes verschillende frisdrank-smaken aan. En door gebruik te maken van een speciale vulling waren Beuting & co. de concurrentie te slim af met als grote voordeel dat de machine schoon blijft van binnen en niet plakt. Met heerlijke smaken als munt-framboos en ijsthee-perzik probeert het bedrijf voet aan de grond te krijgen in schoolkantines en bedrijfspanden.

Winnaar van de tweede editie

En met succes. Naast winnaar van Son of a Pitch 2022 werd het bedrijf ook uitgenodigd voor dé techbeurs in Las Vegas: CES 2023. Hier staan grote bedrijven én grote investeerders om de nieuwste tech te bewonderen. Ook dit bezoek is niet onopgemerkt gebleven in Nederland. Wij zijn er van overtuigd dat iTapToo snel op nog veel meer locaties te gebruiken is!